Ne csak a célt ismerje a beteg, hanem az utat is!

A betegedukáció révén strukturált formában jut el az információ a szakemberektől az érintettekhez, különféle csatornákon át, legyen szó akár személyes, akár online formában történő információátadásról, workshopon való részvételről, nyomtatott anyagok kiosztásáról vagy mobiltelefonos applikációk letöltéséről (1). Számos krónikus betegségben a betegedukáció kedvező hatásúnak bizonyul, például a tünetek enyhítésében vagy a betegséggel kapcsolatos életminőség javításában. Szakemberek arra keresték a választ, hogy ez érvényes-e a gyulladásos bélbetegségek esetében is (1). 2708 beteg (11–75 éves) bevonásával végzett 14 korábbi vizsgálat eredményeinek áttekintése alapján úgy tűnik, hogy IBD-ben a betegedukáció, vagyis az információátadás fenti formái nem járnak együtt a betegek életminőségének javulásával (1).

A krónikus betegségek kezelésében a beteg önmenedzselésének jelentősége régóta ismert és elismert. De mit is jelent pontosan az önmenedzselés? Lényegében azt, hogy a beteg képes a saját tüneteit és kezelését nyomon követni, fizikai és pszichés állapotát menedzselni, valamint életmódbeli változtatásokat végrehajtani annak érdekében, hogy életminőségét megőrizze vagy javítsa. Ez a tudatos és aktív részvétel elengedhetetlen a hosszú távú jólét szempontjából.

Az IBD-betegek önmenedzselésével kapcsolatban számos vizsgálat készült, amelyek célja az volt, hogy számszerűsítsék az ezzel elérhető eredményeket. Egy 2015-ben publikált metaanalízis – amely még a Covid–19 előtti időszakban született – arra a következtetésre jutott, hogy a „távirányításos” önmenedzsment hatékony eszköz lehet az IBD-betegek életminőségének javításában. Eszerint a betegek támogatása és állapotuk monitorozása nem feltétlenül igényel személyes találkozásokat (2).

Az információ önmagában kevés

Az IBD-ben szenvedő betegek életminőségének javításához nemcsak a tudás átadására, hanem az önmenedzselési technikák elsajátítására is szükség van. A betegnek nemcsak azt kell tudnia, hogy „kezelje a stresszt és a szorongást”, hanem azt is, hogyan teheti ezt meg hatékonyan.

Erre jó példa a kognitív viselkedésterápia, amelynek hatásosságát IBD-ben metaanalízis is alátámasztotta (3). Kilenc randomizált, kontrollált vizsgálat eredményei alapján ez a módszer szignifikánsan csökkenti a szorongás (p = 0,01) és a depresszió (p = 0,02) mértékét, valamint javítja az IBDQ (Inflammatory Bowel Disease Questionnaire) pontszámmal mért életminőséget (p = 0,02) (3).

Az üzenet tehát egyértelmű: a betegek számára nem elég az információ önmagában. Olyan eszközöket és gyakorlati módszereket kell biztosítani számukra, amelyek révén valóban képesek lesznek állapotukat menedzselni és életminőségüket javítani.

A gyulladásos biomarkerek vagy a pszichológiai változók jelzik megbízhatóbban az életminőséget IBD-ben?