Jelenleg az endoszkópos képzés intézményi szinten nem egységes, és nincs hivatalosan meghatározott, mindenki számára egyértelműen elvárt tudásanyag. A szakorvosjelöltek gyakorlata különböző intézményekben zajlik, de ezek rendszertelensége hiányosságokat eredményezhet a képzésben. Például kérdéses, hogy a szakvizsgához szükséges-e a mucosectomia elsajátítása, illetve milyen mértékben kell a vérző betegek ellátásában való jártasságot megkövetelni. Bár az eddigi elméleti és gyakorlati képzések hasznosnak bizonyultak, a szervezettségük nem mindig megfelelő, ezért az MGT Oktatási Bizottsága által életre hívott program célja egy átfogó, jól szervezett képzési struktúra kialakítása.
A szimulátoros képzés résztvevői több intézményben, köztük a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központjában, a Békés Vármegyei Központi Kórház Dr. Réthy Pál Tagkórhá Gasztroenterológiai Osztályán és a Debreceni Egyetem, Gasztroenterológiai Klinikájának Interaktív Orvosi Gyakorlati Központjában használták az endoszkópos szimulátorokat. Az elérhető eszközök között megtalálható volt a Simbionix és az EndoVR, amelyek a gasztroszkópiás és kolonoszkópiás készségek fejlesztését szolgálják, valamint az Accutouch szimulátor, amely Budaörsön és Székesfehérváron áll rendelkezésre. Az új szimulációs technológiák közül a GI-Broncho és EndoVR is elérhetővé vált, ezek mind a gasztroenterológiai endoszkópiás gyakorlatok fejlesztését célozzák.
A képzési struktúra három fő elemből áll: elméleti képzés, szimulátoros képzés és gyakorlati képzés. Az MGT Oktatási Bizottságának tervei szerint a jövőben az elméleti blokkban tesztvizsgát kell tenni, amely minimum 80%-os eredményt vár el a résztvevőktől. A gyakorlati képzés során igazoltan 15 gasztroszkópiát és 10 kolonoszkópiát kell elvégezniük a jelölteknek, amelyek eredményeit a DOPS (Direct Observation of Procedural Skills) rendszerben dokumentálják majd. Az endoszkópos képzés alapjai mellett új kezdeményezések, például a polip iskola, is megjelentek, amely lehetőséget biztosít a polypectomiák esetén a gyakorlati tudás elmélyítésére.
Az első szimulátoros képzés különlegessége volt, hogy 33 jelentkező közül 20 szakorvosjelölt kapott lehetőséget a részvételre a FIGAMU (Fiatal Gasztroenterológusok Munkacsoportja) által kidolgozott pontozási rendszer alapján. A résztvevők több városból érkeztek, köztük Szekszárdról, Székesfehérvárról, Kaposvárról, Veszprémből, valamint Budapestről. Az esemény szervezője dr. Miheller Pál, az MGT Oktatási Bizottságának vezetője volt, aki szorosan együttműködve FIGAMU elnökével dr. Illés Dórával és munkatársával dr. Lovász Barbarával gördülékenyen biztosították a program lebonyolítását, a képzőhelyek vezetői, például Dr. Vincze Áron (Pécs), Dr. Varga Márta (Békéscsaba) és Dr. Davida László (Debrecen) pedig hozzájárultak a képzés sikeréhez.
A visszajelzések szerint a képzés hasznosnak bizonyult, bár a résztvevők egy része úgy vélte: kisebb csoportokban még hatékonyabb lehetett volna a gyakorlás, mivel a szimulátorok száma korlátozott volt. A csoportlétszámok 7 főre korlátozódtak, ami a kezelhetőség és a gyakorlati tapasztalatszerzés szempontjából optimálisnak tűnt. Egyes résztvevők kiemelték, hogy az ultrahangos szimulátorok is elérhetőek voltak, amelyek különösen hasznosnak bizonyultak két endoszkópos gyakorlat között. Többen jelezték, hogy szeretnének visszatérni a következő alkalommal is, mivel az esemény nemcsak technikai tudást nyújtott, hanem a való életben felmerülő klinikai esetekről is szó esett.
A szimulátoros képzés elindítása mérföldkő a gasztroenterológiai szakképzésben, hiszen lehetőséget biztosít a fiatal orvosok számára, hogy modern környezetben fejlesszék készségeiket. A MGT Oktatási Bizottságának vezetője Dr. Miheller Pál (Semmelweis Egyetem) kiemelkedő szerepet vállalt a program létrehozásában. A jövőben az MGT tervei szerint ezen szimulációs képzések képzőhelyenként évente két alkalommal lesznek elérhetőek, vagyis tizenkétszer. Az idei szeptemberi esemény folytatásaként novemberben vagy decemberben további kurzusok várhatók Budapesten, Budaörsön, Székesfehérváron és Szegeden. A cél az, hogy a szimulációs gyakorlatok rendszeresebbé váljanak, és az oktatási program egységes, átfogó képzést nyújtson a szakorvosjelöltek számára, tovább fejlesztve ezzel a gyakorlatorientált oktatás minőségét.